Trads' råd til en god parkstart
Det er fascinerende at se, hvordan freestylere på ski eller snowboard, kører udover kæmpe hop med vilde rotationer og hovedet nedad eller, uden nogen former for frygt, kører rundt på metalrails og andre ”obstacles”. Der er ikke noget at sige til, at børn og teenagere tiltrækkes af den imponerende sport.
Omvendt er det for rigtigt mange forældre. De har det vanskeligt med, at forholde sig til børnenes lyst til at prøve kræfter med snowparken.
I mange tilfælde skyldes det usikkerhed på tilgangen og også et lidt fordrejet billede af hvor ”farligt” det egentligt er.
Det er vigtigt at tænke på, at de dygtigste også er startet et sted, ligesom i andre sportsgrene, og ikke har kastet sig direkte ud på de aller største hop.
Vi har bedt en af Danmarks suverænt bedste freestyle-skiers, Thomas Trads om at komme med fem gode råd til at starte sin karriere i snowparken:
1. Sæt dig ind i de regler der gælder i parken! Det er supervigtigt, for at sikrer at man ikke skader sig selv eller andre. Reglerne er også medvirkende til at der er en god stemning i parken, hvor man hjælper hinanden, uanset niveau. Man føler sig derfor hurtigt hjemme i ”miljøet” og det er med til at skærpe interessen og udvikle sig. (Du kan læse regler og retningslinjer herunder).
2. Byg langsomt op. Kør ikke noget der er større end at det passer til dit niveau. Når du føler dig helt sikker på de mindste hop og letteste rail/bokse, kan du gå videre til dem der er nummeret større. Det gælder også, at man hver morgen starter ud, med mindre hop, inden man træner på de største. Farten kan være helt anderledes end den var dagen før. Det er den faktisk tit om morgenen hvor nattens kulde har gjort sneen hård og hurtig. Hvis man tager samme tilløb som om eftermiddagen, dagen før, hvor sneen var varm og langsom, kan det hurtigt resultere i, at man skyder over, med overhængende risiko for skader.
3. Få hjælp. Undersøg om den lokale skiskole har freestyle-kurser. Freestyle-lærerne ved hvordan man kommer i gang og kan vurdere hvordan man bedst udvikler sig. Derudover ved de hvordan man går til hoppene og rails'ne på en sikker måde. Alternativt kan man spørge dygtige freestylere til råds. Her er det vigtigt at de forstår, at man er begynder, så de kan råde udfra det.
4. Brug det rigtige sikkerhedsudstyr. Hjelm og rygskjold er et must, når man kører i park. Man kan ikke undgå at falde og en rail slår hårdt igen når man rammer den. Et par impact-shorts med halebensbeskytter kan også være en fornuftig investering, der kan redde én fra nogle smertefulde styrt.
5. Vær comitted! Det nytter ikke at gøre noget halvt. Især når man kommer op på lidt større hop, gælder det at man ikke må tøve. Det værste er faktisk, hvis man ikke tør køre med den nødvendige fart. Hoppene er bygget så der er en landing man skal ramme. Nu større hop, nu længere er der til landingen og derfor skal man have mere fart. Har man for lidt, lander man kort, på det flade stykke og det kan give nogle voldsomme stød i ben og krop.
Der er en super stemning i parken og alle hjælper hinanden og kommer med ros når man laver noget sejt. Samtidig er der ikke mange sportsgrene, hvor man kan glide rundt side ved side af nogle af de allerbedste i Verden og dele glæden og passionen med dem. Det handler ikke nødvendigt vis om at være den bedste, men derimod om at have det sjovt og dele glæden med andre.
FIS' vejledning og regler for færdsel i snowparken.
1. Kend dit eget niveau og kunnen. Start ud med basiskørsel og byg på derfra.
2. Træn med andre og samarbejd. Det sikrer man for feedback og øget progression.
3. Kør altid gennem parken og tjek, hvordan forløbet er inden du starter på hop og obstacles. Tjek også sneforhold og sneens fart.
4. Brug sikkerhedsudstyr og sikre at det overholder de krav det skal.
5. Hav en plan. Sæt mål for din træning og byg langsomt og sikkert på, indtil du mestre dem.
6. Forstå hvordan du udvikler dig bedst muligt og hvordan du sikkert kan bygge på dine tricks.
7. Sæt dig ind i og følg de lokale regler.
8. Respekter terrænet og de andre riders i snowparken.
9. Hjælp ved ulykker. Det er en pligt at hjælpe, hvis andre kommer til skade. Derved er man også selv sikret, hvis uheldet er ude.
10. Alle riders, implicerede eller vidner er forpligtet til at udveksle navn og kontaktoplysninger såfremt man bliver spurgt.
I alle snowparker har man sit eget regelsæt, som dog ofte ligner hinanden. De vigtigste regler som går igen er:
1. Kør så vidt muligt fra top til bund uden stop.
2. Stop aldrig i umiddelbar nærhed eller i ”in run”af hop og andre opstacles og ALDRIG hvor du ikke kan ses ovenfra!
3. Respekter andres tegn og signaler selv! Er der styrt efter hop, hvor den styrtede ligger så den ikke kan ses oppefra, markerer man med stavene eller armene over kors. Sænk ikke arme eller stave før der er fri bane. Når der markeres med kors, kører man IKKE.